Hopp til hovedinnhold

Nye RA2: Fortsetter arbeidene gjennom sommeren

Arbeidene med det nye sentralrenseanlegget går framover også i sommerukene. Dette har skjedd i fjellet på Strømmen den siste tiden.

25. juni 2026

Etter at siste tunnelsalve ble fyrt av for det nye sentralrenseanlegget i mars, har utbyggingsprosjektet på Strømmen nå gått over i en langt mindre støyende fase. 

God framdrift

På innsiden av fjellet er det likevel stor aktivitet og god framdrift. Arbeidene fortsetter gjennom sommeren, med noe redusert bemanning. 

– For dem som bor i området, vil aktiviteten oppleves omtrent som den har vært den siste tiden, sier Eirik Rogn Aune, assisterende utbyggingsleder for nye RA2. 

Arbeidene merkes nå først og fremst gjennom transport av byggematerialer og betong til og fra området ved Ruth Maiers gate. 

Arbeidstiden i sommer er kl. 7–19.30.

Les også: Styrker trafikksikkerheten i Ruth Maiers gate

Rørene legges i det nye renseanlegget på Strømmen.

Betong og rør 

De siste ukene har arbeidene hovedsakelig bestått av betongarbeider og legging av rør som skal transportere framtidens avløpsvann.  

– Vi har gått fra å bygge ut fjellet til å bygge opp anlegget. Det er moro å se at det nye renseanlegget sakte, men sikkert tar form, sier Aune. 

Når betongarbeidene er ferdige, skal hallene gradvis fylles med moderne renseutstyr som vil doble kapasiteten og være dimensjonert for å betjene inntil 250 000 innbyggere. Bedre rensing vil bidra til renere vann i Nittelva, Øyeren og Oslofjorden.

Les også: Derfor er bedre renseanlegg så viktig for Oslofjorden

Vil du holde deg oppdatert på utbyggingen?

Følg med på oppdateringer fra prosjektet her.